Scarica

Lascia il primo applauso
3 commenti

Visualizzato 503 volte, scaricato 37 volte

vicino a Garderen, Gelderland (Nederland)

Auteur: Rob Wolfs
Speulderbos, Koudhoorn en Boeschoten
Voor de liefhebbers van de Veluwe een echte boswandeling, maar ook wel met de afwisseling van heideveldjes, boerenland en het fraaie landgoed Boeschoten. Garderen is een agrarische enclave omringd door bossen én een toeristendorp met veel bungalowparken in de bosranden. In het centrum zijn legio horecagelegenheden. Pas aan het eind van de wandeling komen we langs horeca, dus gaan we ons eerst laven. We wandelen over een smal voetpaadje door boerenland naar het Speulderbos. Al snel lopen we langs De Duinen, een opvallend heuvelachtige kam met grillige eikenbomen. Daarna gaat de route enkele kilometers lang over brede boswegen, die vroeger deel uitmaakten van een netwerk van handelswegen op de Veluwe. Het eeuwenoude Speulderbos is een van de mooiste en oudste bossen van Nederland. Kromme, in wonderlijke bochten gegroeide eiken- en beukenbomen bepalen de sfeer. Na oversteken van de N797 komen we in de agrarische buurtschap Koudhoorn. De akkers worden hier met alle mogelijke middelen beschermd tegen de vraatzucht van de wilde varkens. We vervolgen onze route langs de bosranden van het schitterende landgoed Boeschoten. Over de Lage Boeschoterweg met z'n vele bosvilla's en via het natuurgebied Wilde Kamp lopen we terug in de richting van Garderen.

Routebeschrijving

Vanaf de bushalte of het parkeerterrein bij de kerk loop je via de Bakkerstraat
Garderen in. Op driesprong bij ANWB-wegwijzer linksaf, Dorpsstraat. Op volgende driesprong rechtsaf, Speulderweg. Nu het eerste fietspad naar rechts, pal voor huisnummer 6, tussen houten paaltjes door en rechtdoor over een plein tussen huizen door. Aan het eind rechtsaf. Waar de weg bij een school naar rechts buigt tussen twee metalen paaltjes door een paadje linksaf. Direct daarna op Y-splitsing links aanhouden, een smal voetpaadje langs de bosrand. Verderop loop je tussen de velden. Je komt uit bij een bankje, hier met het pad meedraaien naar links langs een haag van coniferen. Je komt uit op een klinkerpad; hier rechtdoor. Aan het eind op een asfaltweggetje naar rechts. Nu neem je de eerste brede halfverharde weg naar links in de richting van een vrijstaand huis, Garderenseweg. Aan het eind linksaf, een halfverharde weg die licht omhooggaat. Na huisnummer 429 aan je rechterhand ga je rechtsaf langs een houten afsluitboom en een bordje 'Veluwe. Speulder- en Sprielderbos', een smaller bospad. Je komt uit bij een asfaltweg.

Asfaltweg oversteken en schuin links naar parkeerplaats 'De Duinen' en daar
rechtdoor. Nu neem je al snel het eerste pad rechtsaf. Aan het eind voor een draadhek linksaf. Je gaat door een klaphek, steekt fietspad en zandweg over en gaat rechtdoor in de richting van de heuvels. Een pad naar links negeren en pal voor de heuvels rechts aanhouden. Je loopt langs de heuvels aan je linkerhand. Geen duidelijk pad, maar met bochten zo strak mogelijk langs de heuvels blijven lopen. Je komt uit op een breed pad, waar je linksaf tussen de heuvels doorgaat. Daar ga je direct rechtsaf, een pad over de duinen. Dat pad blijf je steeds volgen. Aan het eind daal je af en kom je uit op een ander pad. Hier ga je rechtsaf. Op de derde kruising bij B3 linksaf. Je passeert een houten slagboom en komt uit in de bocht van een ander breed bospad. Hier ga je bij P-21055 rechtdoor, Hessenweg. Ook deze weg steeds rechtdoor volgen. Het pad komt parallel te lopen aan verkeersweg met fietspad. Even daarna op kruising linksaf fietspad en Garderenseweg weg oversteken.

Rechtdoor, een asfaltweggetje. Je loopt Koudhoorn in. Na huisnummer 7a aan je linkerhand linksaf, Hoorneweg. Na huisnummer 15 aan je linkerhand rechtdoor, een onverharde weg. Aan de rand van het bos op een kruising rechtsaf langs de bosrand met zicht op het open veld. Aan het eind op de hoek van het open veld ga je linksaf langs een bordje van Staatsbosbeheer het bos in. Op een kruising nog even rechtdoor in de richting van een groot klaphek. Je passeert een bordje 'Opengesteld' en gaat via het klaphek Klein Boeschoten in. Je komt bij de rand van het bos en loopt door het open veld. Op een driesprong bij toegangsweg naar de boerderij rechtdoor. In de bocht naar links ga je rechtsaf langs een bordje 'Opengesteld', een graspad langs de bosrand. Je gaat langs een oud klaphekje en direct daarna rechtsaf, een paadje in de bosrand. Dit pad om het veld blijven volgen. Je passeert opnieuw een klaphek en vervolgt het pad langs de rand. Op de hoek van het veld rechtdoor het bos in. Op een kruising linksaf, bosweg met fietspad, verderop beukenlaan. Deze volg je tot een afsluithek.

Na het afsluithek neem je op de vijfsprong bij P-20239/001 neem je de tweede weg
links, Lage Boeschoterweg. Deze brede bosweg met fietspad volg je ruim 1 km. Na huisnummer 11 aan je rechterhand neem je het tweede pad rechtsaf het bos in. Je passeert een houten slagboom en een bordje 'Opengesteld'. Op een Y-splitsing links aanhouden. Op een kruising op de hoek van een heideveldje rechtdoor. Op de volgende hoek van het heideveld rechtdoor. Aan het eind links. Het eerste pad naar rechts. Je komt uit op een brede zandweg, hier ga je links. Je passeert de Beeldentuin aan je rechterhand. Op kruising met asfaltweg rechtsaf. Drukke weg oversteken.

Rechtdoor, een brede halfverharde weg het bos in. Na bospark Zonneland kom je op een splitsing aan de rand van een heideveld. Hier ga je linksaf langs een bordje 'Wilde Kamp', een pad over de hei. Je passeert een grafheuvel en een bankje aan je linkerhand. Pad dwars over de hei volgen, gaat verderop weer het bos in, licht omhoog. Rechtdoor tot je uitkomt in de bocht van een asfaltweggetje. Hier rechtsaf. Bij de voorrangsweg linksaf. Je passeert het bord 'Garderen', even verder Oud Millingseweg. Na huisnummer 14 aan je linkerhand linksaf, Eikenlaan. Na huisnummer 12 rechtsaf, fietspad, Klaas van Essenpad. Aan het eind de klinkerweg oversteken en linksaf langs de kerk. Na de kerk rechts voor de parkeerplaats of rechtdoor tot de Bakkerstraat voor de bushaltes.

Rustpunt

Beeldentuin

Rustpunt met bankje

3 commenti

• Foto di tonnieb

tonnieb 22 nov 2020

Ho seguito questo percorso  Vedi altro

Leuke afwisselende route, gelopen op 22-11-2020

• Tieme van Veen 1 gen 2021

Toproute. Heerlijk door de natuur en het bod gewandeld!

• elsenburgloek 14 mar 2021

Ho seguito questo percorso  verificato  Vedi altro

Prima wandeling

Puoi o a questo percorso