Tempo in movimento  3 ore 53 minuti

Recorded luglio 2019

4,3
8,7

vicino Gieten, Drenthe (Nederland)

Rust, ruimte en landschappelijke schoonheid zijn de grote troeven van het Drenthepad. Dit streekpad voert je met zijn 324 kilometer door de allermooiste delen van Drenthe. Dat Drenthe niet alleen een fietsprovincie is, maar ook de wandelaar veel te bieden heeft, bewijzen de 18 etappes.

Het Drenthepad voert je door maar liefst 3 Nationale Parken: het Dwingelderveld, het bosrijke Drents-Friese Wold en de Drentsche Aa.
Het Drentse landschap is bijzonder schilderachtig. Je wandelt langs beekjes, over heidevelden en zandverstuivingen, door bossen en veengebieden. Nu en dan doe je zo’n pittoresk brink- of esdorpje aan. Ook vind je prachtige authentieke Drentse boerderijen en natuurlijk de beroemde hunebedden op je pad.

Vandaag de vijfde etappe van Gieten naar Borger.

Start is vandaag aan de Hondsrugweg in Gieten. Hier kun je eventueel ook parkeren. We volgen de klinkerweg een stukje en passeren gelijk een bankje met infobordjes erbij met uitleg over de Hunzevallei links en de essen van Gieten aan de rechterzijde.

Over zandwegen lopen we op afstand langs Gieten en langs de glooiende akkers naar de Bonnerplas waar enkele wat oudere vakantiehuisjes staan.

Over een klein stukje asfalt en daarna gelukkig weer onverhard komen we bij het Brummelpad wat ons naar de oude spoorlijn Assen-Stadskanaal brengt. Alleen het zandlichaam ligt er nog.

Hierna passeren we Gasselte om op het prachtige Drouwenerzand te komen. Let op; verboden voor honden. Er is een alternatieve route voor viervoeters.

Na de lus over het "zand" gaat het langs Alinghoek en Bronneger naar de drie hunebedden van Bronneger.

Vlak voor Borger staat het hunebedcentrum met het grootste hunebed van Nederland, een interessante plek met volop informatie.

Borger door en langs het kanaal Buien-Schoonoord lopen we naar de etappe-finisch op de parkeerplaats bij de voetbalvelden aan De Drift.

Link naar de vorige etappe Nr 4;

Link naar de volgende etappe Nr 6;

Eventueel kun je hier ook parkeren.
Uitzicht op de vallei van de Hunze en aan de andere zijde de essen van Gieten. Het stroomdal van de Hunze, gelegen aan de voet van de Hondsrug, is in het verre verleden gevormd door het krachtenspel van wind, water en ijs. Toen het warmer werd, ontstonden veengebieden en ondoordringbare moerasbossen. In de middeleeuwen werden de toegankelijke delen hooiland. Later werd turf gestoken voor Groningse stadskachels. In de vorige eeuw werd het land omgevormd tot een agrarisch landschap.
En verder langs het kruispunt in gieten de geel/rode tekens blijven volgen. Op de ludieke wegwijzer de afstanden als je nog ergens anders heen wilt lopen.
De voormalige spoorbaan Assen-Stadskanaal is in 1904/05 zo horizontaal mogelijk aangelegd. Waar hij het hoogste deel van de Hondsrug kruist kan men hem daardoor langzaam onder het niveau van het maaiveld zien duiken en daar vervolgens weer op terug zien komen. De lijn is tot begin jaren ’70 van de vorige eeuw in gebruik geweest.
Natuurgebied verboden voor honden. Met hond de alternatieve route volgen.
Een prachtig natuurgebiedje dit Drouwenerzand. Heide, stuifduinen, vliegdennen en jeneverbes. Een gedeelte is niet toegankelijk en ingericht als rustgebied.
Vanaf hier kun je ook op het Drouwenerzand komen. Op de parkeerplaats staat een infobord. Wij lopen verder in de richting van Bronneger.
Als je een gazon thuis wilt hebben kun je hier de grasrollen kopen.
Bij Borger staat het Hunebedcentrum, een informatiecentrum over hunebedden en de Trechterbekercultuur. Het is gevestigd in het voormalig Armenwerkhuis, ook bekend als ‘t Flint’nhoes. Naast een uitgebreide tentoonstelling is er een nagebouwde prehistorische boerderij.
Dit is met 22 meter het grootste hunebed van het land.