Tempo  5 ore 26 minuti

2,9
5,7

Visualizzato 76 volte, scaricato 9 volte

vicino a Collbató, Catalunya (España)

Ruta circular d'ascensió a la Miranda de Santa Magdalena, situada al vessant sud del Massís de Montserrat, partint de l’ermita de la Salut de Collbató, pujant per la drecera de Fra Garí i pel camí del Torrent de Santa Caterina, i tornant pels camins Nou de Sant Jeroni, de les Ermites, de la Quadra de Sant Miquel i de les Feixades.

Un recorregut variat per aquest singular massís de la Serralada Prelitoral, caracteritzat per una orografia accidentada i relleu brusc, amb grans parets i blocs arrodonits de conglomerat, farcit de coves, avencs i torrenteres, de vegetació típicament mediterrània amb presència predominant d'alzines i gran varietat arbustiva (boixedes, romaní...).

Aparcant al costat de l’ermita de la Salut, a prop de l’aparcament de les Coves de Salnitre, iniciarem l'itinerari anant a buscar la costeruda drecera de Fra Garí, on caldrà ajudar-se de les mans en algun punt. La drecera desemboca a l'històric Camí Vell al Monestir (també anomenat de les Bateries), que encara conserva gran part de l'antic empedrat. Poc després deixarem l'històric camí en una cruïlla, senyalitzada amb pal indicador, per remuntar el vessant oriental del torrent de Santa Caterina per un costerut i fressat corriol, el camí de la Font Seca, que surt a la pista de la Capella de Sant Joan.

Des de la Capella de Sant Joan, seguirem pista amunt per desviar-nos poc després cap a les ruïnes de l'antiga ermita de Sant Onofre, situades en una balma sota el mirador de Santa Magdalena, sortint a les escales que pugen del camí de Sant Joan. Seguint amunt aviat arribarem a un collet a poca distància del qual es troben les ruïnes de l'ermita de Santa Magdalena. Desviant-nos a l'esquerra per un corriol, assolirem de seguida la Miranda de Santa Magdalena que, pel seu emplaçament, és una talaia excepcional per contemplar, amb visibilitat propícia, la zona central del conjunt del massís, les planes del Llobregat i l’Anoia, part de la costa central i del relleu litoral (Collserola, Garraf...) i prelitoral (Montseny, La Mola...) i, en un pla més allunyat, fins i tot algunes formacions del Prepirineu i Pirineu orientals.

Desfent camí des de la Miranda de Santa Magdalena fins al collet, baixarem per les escales de Jacob, en una canal que separa la Roca de Sant Jaume de la Magdalena Inferior, per sortir al concorregut Camí Nou de Sant Jeroni, que seguirem en sentit est, en direcció al funicular de Sant Joan i el Pla de les Taràntules.

Al Pla de les Taràntules davallarem per l’àmplia pista del Camí de les Ermites fins al Pla dels Soldats, on ens desviarem per un camí que baixa suaument pel vessant oriental de la Serra Llarga fins un marcat giravolt en què es desvia cap al nord per anar a trobar el Camí de la Cova.

En aquesta cruïlla de camins, ben indicada, agafarem el Camí de la Cova en direcció sud, un corriol que davalla pel vessant occidental del barranc del Clot d’en Casanelles, per terreny més descompost, vorejant la Serra Llarga per les seves escarpades estribacions meridionals, tot passant pel tram empedrat de les Feixades.

Passades les Feixades el camí ens porta a l’entrada de les Coves del Salnitre, des d’on retornarem per un camí condicionat amb escales cap al proper punt de partida a l'aparcament de la Salut. En arribar tot plegat haurem completat els gairebé 12 km i 800 metres de desnivell positiu (la dada del Wikiloc és òbviament errònia) d’una gratificant i recomanable ruta pel singular i incofusible Massís de Montserrat.

PENDENT REPORTATGE FOTOGRÀFIC

Aparcament La Salut

Drecera

Alzina

Camí Vell de Collbató

Drecera de Fra Garí (dreta)