Tempo  2 ore 35 minuti

Recorded febbraio 2017

2,2
4,3

vicino Daniken, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling in het Danikerbos en het Stammenderbos en langs de Geleenbeek. Hoogtepunten zijn de mooie hellingbossen, de uitzichten en de doorkijkjes en de opnieuw meanderende Geleenbeek.
Wandeling begint bij het Plinthos, een educatiecentrum gevestigd in een vroegere steenfabriek. Er is hier een parkeerplaats, en er zijn diverse informatiepanelen, ook in het gebiedje rondom de steenfabriek. Je loopt eerst een rondje rondom de fabriek en beklimt dan de Danikerberg door het Danikerbos. Boven heb je een mooi uitzicht over Sweikhuizen en daarna over Geleen. Je daalt weer af naar Sweikhuizen, kruist de Bergweg door het dorp en klimt naar het Stammenderbos, met onderweg een mooi uitzicht over de Geleenbeek en hoeve Biesenhof. Je loopt dan over smalle paadjes door het bos en volgt een breder pad naar de Bokkereyer. Hier is een café-restaurant met terras en speelweide, en ook een mooi alternatief startpunt van de route. Je loopt om de speelweide heen met uitzicht op Puth en hoeve Stammenhof. Je volgt een zeer steil paadje het bos in naar beneden (alternatieven over minder steile paden zijn er ook een stukje naar rechts). Het paadje komt beneden bij de weg naar Spaubeek uit. Hier loop je richting AZC langs het bos en de Geleenbeek. Je volgt een nieuw pad langs de recent weer tot meanderen gedwongen Geleenbeek en loopt om AZC Sint Ignatius heen. Je komt bij de Sint Jansmolen langs en volgt een pad langs de meanderende Geleenbeek naar Biesenhof. Hier houdt de Geleenbeek op met meanderen en volg je de rechtgetrokken beek naar de visvijvers. Hier loop je om de kinderboerderij heen om vervolgens bij de manage langs de Geleenbeek door te lopen naar het startpunt in Daniken.
Horeca bij de Bokkereyer, de Sint Jansmolen en de Biesenhof. Ook is er in het seizoen tegenover de Bokkereyer een ijsboerderij.
Boven heb je mooi uitzicht richting Sweikhuizen en even verderop ook richting Geleen. Als je hier iets naar links zou lopen heb je ook een mooi uitzicht richting Sittard.
Mooi hellingbos met veel beuken.
Hier bevindt zich een parkeerplaats, en een café-restaurant. Vlakbij heb je mooi uitzicht richting Puth, het Stammenderbos en hoeve de Stammenhof.
Je loopt hier langs de rechtgetrokken Geleenbeek terug naar Daniken, met onderweg een klein omweggetje om de kinderboerderij.
Dit is een nieuw pad langs de Geleenbeek, die hier sinds een aantal jaren weer opnieuw meandert.
Dit pad volgt de al weer iets langer meanderende Geleenbeek naar de Biesenhof, een café-restaurant.
Voormalige steenfabriek, nu educatiecentrum. De schoorsteen is van ver te zien. Er zijn diverse informatiepanelen met info over de steenfabriek en de natuur.
Mooi hellingbos met veel beuken, maar ook mooie berken.
Hier daal je steil af door het bos. Redelijke kans op slippen op het eerste stukje als het wat natter is. Een iets rustiger afdaling vind je een stukje naar rechts (het westen).
Uitzicht over Geleen
Prachtig uitzicht over het dal met Geleenbeek, Biesenhof, en Geleen.