Scarica

Lascia il primo applauso
2 commenti

Visualizzato 552 volte, scaricato 39 volte

vicino a De Kieviet, Zuid-Holland (Nederland)

Prachtige wandeling door het mooie natuurgebied Meijendel, wat onderdeel is van het Nationaal Park Hollandse Duinen, en over het Noordzeestrand. Afwisselend met grasvelden, loofbos, duintjes, stuifduinen, Atlantik Wall bunkers, strand, duinmeertjes en uitzichtpunten op duintoppen. Er is horeca aan de start bij boerderij Meijendel en op het strand bij de strandopgang waar je het strand verlaat. Bij de start zijn parkeerplaatsen, die bij drukte vol kunnen lopen. Hier is ook een bezoekerscentrum van Dunea, het drinkwaterbedrijf dat het duingebied beheert. De wandeling is makkelijk, maar kent hier en daar mul zand.
Van de parkeerplaats loop je langs horeca en bezoekerscentrum richting Grote Veld, een grasland door bos omzoomd. Je loopt naar het verharde Lage Pad en steekt dat over. Een wandelpad voert je door bos en wat duintjes naar een wat muller pad door de duinen. Je bezoekt twee vogelkijkschermen bij duinmeertjes. Vandaar gaat het naar bosgebied het Sparregat. Kort daarop beklim je de Abelentop voor een uitzicht. Vanaf hier gaat het richting strand, waarbij je eerst de hoofdader van de duinwaterleiding passeert en dan het fietspad Ganzenhoekweg. Je volgt nu het halfverharde pad Oude Slag richting het strand. Je passeert een paar prachtige stuifduinen en een ander uitzichtpunt op een stuifduin. Bij de Meijendelse Slag ga je zeewerende duinen over en loop je over het Noordzeestrand richting Scheveningen met mooie uitzichten richting Scheveningen en Katwijk. Je volgt het strand ongeveer 2.3 km tot je bij Noorderstrand strandpaal 35 het strand weer kunt verlaten. Hier bevinden zich ook strandtenten. Het laatste stukje strand is naaktstrand. Rond de strandopgang zijn veel bunkers te zien die onderdeel uitmaakten van de Atlantikwall. Als je de zeewering weer over bent, volg je het klinkerpad langs de zeewering richting fietspad Prinsenweg. Hier had ik een wandelpad richting Meijendelse Slag door de duinen willen nemen, maar dit was in juli nog gesloten vanwege broedseizoen. Daarom moesten we wel via het populaire fietspad Prinsenweg teruglopen. Onderweg kom je nog langs de Prinsenberg, een mooi uitzichtpunt met zicht op duinen, Den Haag en Scheveningen. Na 1.5 km verlaat je het doorgaande fietspad en neem je het fietspad Golfzangweg richting bezoekerscentrum. Je loopt echter hier niet rechtstreeks naar toe maar met een omweggetje over verschillende bospaden en een ander fietspad. Langs boerderij Meijendel kom je weer terug op de parkeerplaats.
Vetta

Boerderij Meijendel

Restaurant

Duinpad

Klein mul paadje door duintjes

Duinpad gesloten in broedseizoen

Dit pad door de duinen is gesloten in het broedseizoen. Ik had gepland dit pad te nemen richting Meijendelse Slag om daar rechtsaf te gaan en terug te komen op de route die ik nu gelopen heb. In de herfst en winter denk ik een leuk alternatief voor het drukkere fietspad Prinsenweg

Fietspad Prinsenweg

Fietspad Prinsenweg. Mooi fietspad door de duinen vanaf Den Haag richting Wassenaarseslag. Kan wel druk zijn.

Golfzangweg

Fietspad richting bezoekerscentrum

Grote Veld

Groot grasveld te midden van bossen

Hoofdader Duinwaterleiding

Hier loopt een grote waterleiding van Dunea. Verder verboden toegang

Klinkerweg achter zeewering

Klinkerweg direct achter de zeewering

Meijendelse Slag

Strandopgang
Spiaggia

Noordzeestrand

Strand met mooi zicht richting Scheveningen en Katwijk. Vlak bij de strandopgang waar je het strand verlaat is een stuk naaktstrand. Dit is onderdeel van het Noorderstrand van Scheveningen. Strandtentjes bij de strandopgang waar je het strand verlaat.

Oude Slag

Halfverhard pad richting strand

Sparregat

Bosgebiedje

Strandopgang met Atlantikwall bunkers

Hier bevinden zich rond de strandopgang diverse Atlantikwall bunkers

Stuifduin

Mooi stuifduin

Terug naar bezoekerscentrum

Hier verlaat je het fietspad voor een pad door het bos terug naar bezoekerscentrum
Panorama

Uitzichtduin Prinsenberg

Mooi uitzicht boven op een duin, met verharde toegang.

Uitzichtpunt bij Oude Slag

Uitzichtpunt bij Oude Slag op een stuifduintje. Onverharde toegang.
Punto di birdwatching

Vogelkijkscherm duinmeer 1

Observatiepunt bij duinmeer

Vogelkijkscherm duinmeer 2

Wandelpad vanaf Lage Pad

Pad door het bos en lage duintjes

2 commenti

• annette van Doorn 1 1 feb 2021

Ho seguito questo percorso  Vedi altro

Fantastische wandeling! Gelopen op een zonnige winterdag.

• Foto di Tjaart Molenkamp

Tjaart Molenkamp 1 feb 2021

Annette, bedankt voor jouw review en mooi dat je genoten hebt!

Puoi o a questo percorso