Tempo  4 ore 36 minuti

2,8
5,7

Visualizzato 65 volte, scaricato 2 volte

vicino a Vehinat de Lliors, Catalunya (España)

Ascensió al sempre concorregut i emblemàtic Matagalls (si podeu, aneu-hi en dia feiner) des del nord-est, en una ruta gairebé circular des del Coll de Bordoriol, per un itinerari força fressat i ben indicat que combina pistes, camins i corriols. Entre els punts d'interès principals del recorregut cal destacar les magnífiques fagedes per on progressarem, especialment a la tardor, algunes pintoresques fonts i les extenses panoràmiques que sempre ofereix aquest cim.

S'accedeix al punt de partida per la carretera GIV-5201, on trobarem l'ampli aparcament del Coll de Bordoriol a l'esquerra, passat el Km 3. Prenent una planera pista cap al sud, passarem per la Font dels Pastors i el Corral de la Vila fins al Coll de Joan, on prendrem el camí de la dreta (el de l'esquerra és per on tornarem). Es tracta del Camí de la Font dels Llops que progressa per una pista de pendent suaus entre boniques fagedes, fins que trobarem una desviació a l'esquerra que remunta pe un costerut corriol fins a sortir a una pista més amunt, que porta la font dels Mosquits.

Des de la Font dels Llops prendrem un corriol indicat que puja fort per sortir a la pista del Camí del Coll Pregon, a curta distància del coll homònim, una cruïlla de camins situada en una bonica clariana. Des del coll val la pena acostar-se a la singular i refrescant Font del Coll Pregon, gairebé amagada enmig d'un esplèndid paisatge poblat de faigs.

Retornant al Coll Pregon seguirem pujant pel frondós i fressat camí que porta al Collet de l’Home Mort, on s’inicia la llarga carena del Matagall amb panoràmiques cada cop més extenses en totes direccions, fins arribar al punt culminant coronat per una gegantina creu. Si la visibilitat acompanya, des de l’extraordinària talaia del Matagalls podrem albirar bona part del Prepirineu i Pirineu orientals (Puigmal, Pedraforca...), el Collsacabra, el Turó de l’Home i les Agudes, Montserrat, La Mola...

Desfent el camí fins al Coll Pregon, tornarem a davallar cap al nord fins arribar a la pista del Camí de Coll Pregon, on prendrem la pista que davalla suaument, passant pel Coll Sabènia, fins a retrobar-nos al Coll de Joan amb el tram inicial de l’anada. En arribar al Coll de Bordoriol, haurem completat els poc més d'11 km i aproximadament 650 metres de desnivell positiu d'una magnífica i molt recomanable ruta.