Scarica

settembre 2020
Lascia il primo applauso

Visualizzato 82 volte, scaricato 2 volte

vicino a Etten, Gelderland (Nederland)

Het Noaberpad is een lange-afstands-wandelpad van 415 kilometer die start in Bad Nieuweschans en loopt naar Kleef in Duitsland. Hierbij volgt hij de Duits-Nederlandse grens door de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het officiële aantal etappes is 25 tot aan Kleef maar hier is eventueel nog een uitbreiding naar Millsbeek mogelijk zodat je op 26 dag-etappes komt.
Door een verdeling van de route die ons beter uitkomt ivm het aanrijden en parkeren hebben wij het pad tot in Millsbeek in 20 stukken verdeeld.

Om de foto's in een betere kwaliteit te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

Vanaf "onze" camping De Slangenberg in Stokkum rijden we eerst naar het startpunt in Etten.
Naast de kerk is een prima parkeergelegenheid en we gaan onderweg.
Het eerste stukje is niet zo interessant, gaat langs een drukke weg maar spoedig wijkt de route het groen en de rust in.
Door de landerijen loopt het over een rustig smal asfaltweggetje langs een kappelletje naar Zeddam.

Hier bekijken we de kerk en een oude korenmolen. We vergeten bijna de Rosmolen tegenover de windmolen. Deze unieke molen wordt door paarden aangedreven.

We verlaten Zeddam en lopen door het Bergherbos naar 's-Heerenberg een middeleeuws stadje met een prachtige kerk en een nog mooier kasteel; Huis Bergh. we kijken zowel in de kerk als in het huis en lopen om het huis heen door het bijbehorende park. In de verte zien we de kerktoren van Hoog-Elten.

Langs de wijngaard wandelen we door Stokkum en langs onze camping. We gaan niet zitten en lopen door de Hulzerberg op naar de uitzichttoren op de top van de berg.
Afdalend naar de Duitse grens lopen we door het fraaie bos en over stukjes heide.
De grens wordt gevormd door de autosnelweg dei we oversteken en nu weer eens op Duitse grond lopen.

Door het bos van Eltenberg langs een mega-eik komen we steeds dichter bij Hoog-Elten en wordt de kerktoren steeds duidelijker.
De etappe eindigt bij de kerk. Op deze plek is er ook een balkon met uitzicht op de rijnvallei en staan er granieten zuilen die de zichtlijn naar Kleef verbeelden.