Tempo  5 ore 14 minuti

3,3
6,5

Visualizzato 165 volte, scaricato 13 volte

vicino a Begues, Catalunya (España)

Itinerari circular per la zona nord-est del massís de Garraf, formació integrada en el conjunt de muntanyes de l'heterogènia Serralada Litoral. La ruta combina pistes i corriols per pujar al punt culminant del massís, la Morella, i al proper i més espectacular Puig de les Agulles. L'itinerari inclou punts d’interès com la monumental alzina de Puigmoltó o l’espectacular i amagada Cova de Cassimanya, així com esplèndides panoràmiques de la façana marítima del Baix Llobregat i el Barcelonès i de la Serralada Litoral (Collserola, Montjuïc...) i Prelitoral (Montseny, la Mola, Montserrat...). Un recorregut per un massís predominantment calcari amb algunes zones de gresos vermellosos i amb una rica vegetació mediterrània que, tot i ser Parc Natural, presenta alguns espais degradats i de difícil recuperació (antic macroabocador clausurat, pedreres, proliferació d'urbanitzacions...).

La ruta comença a Begues, a la pista de Can Bartró, on s'arriba per una desviació indicada al km 9 de la carretera BV-2041. Tot prenent el GR-92 progressarem per una pista en suau pujada durant 1'5 km fins a desviar-nos per un camí a la dreta que ens permetrà acostar-nos a la pintoresca l'Alzina de Puigmoltó, un arbre catalogat com a monumental situat sobre una antiga i dissortadament eixuta font.

Tornant a la pista principal la deixarem poc després per, combinant diferents pistes i camins, pujar al punt més alt del massís, la Morella, fàcilment reconeixible per la seva gran creu i per la "bola del Garraf" -el radar aeronàutic- situat a prop. Des de la Morella, una mesa d'orientació ens ajudarà a identificar els elements del paisatge que s'hi albiren... si la visibilitat ens ho permet.

Reprenent la marxa des de la Morella davallarem per un corriol per retrobar-nos amb el GR-92, una ampla pista que, des del Coll Sostrell, remunta fins a la desviació cap al Puig de les Agulles. A curta distància d'aquesta confluència de camins ens desviarem per un corriol a la dreta que ens durà fins a l’acinglerada zona de les Agulles, en una paret de les quals, mig amagada, es troba la petita entrada a la Cova de Cassimanya, on ens caldrà una senzilla grimpada per pujar-hi i gaudir del seu interior.

Retornant al camí principal des de la cova aviat trobarem el cim del Puig de les Agulles, amb un espectacular vessant est acinglerat i amb esplèndides vistes en totes direccions, especialment cap a la façana marítima i la Morella.

Desfent tot seguit el camí fins fins a la propera cruïlla del GR-92 d'on veníem, davallarem per un fressat corriol que fa drecera fins a l’àmplia cruïlla de camins del Coll de la Clota, des d’on una suau pista ens retornarà finalment al punt inicial. Tot plegat, en acabar haurem fet els poc més de 13 km i al voltant de 450 metres de desnivell positiu d’una recomanable i grafiticant ruta.