Difficoltà tecnica   Facile

Recorded agosto 2014

3,5
7,0

vicino Passo Pordoi, Veneto (Italia)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Dolomites) Excursió organitzada l’agost de 2014; total de 14,3 km; +522 -522; 5 hores.
Itinerari: Pas Pordoi, col de Cuch, Viel dal Pan, Refugi Viel dal Pan,Porta Vescovo i Pas Pordoi.
Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

FA ANYS: Mentre el 1179 el bisbe de Brixen era designat Príncep del sacre Imperi, a Catalunya el sobirà era Alfons, fill de Berenguer IV i Petronila. També era sobirà del Regne d’Aragó. A Navarra el rei era Sancho VI, a Lleó Fernando II i a Castella, Sancho III. El territori de la Península Ibérica estava, doncs, format per nacions diverses.

Tornem a estar al Pas Pordoi. Avui però no hi ha la boira d’ahir i les parets verticals d’aquesta part del Grup Sella es veuen perfectament, així com també l’estació superior del telefèric que ahir vam pujar. Hem pujat des de la vall de Fassa, on hi estem dormint. És una vall molt lligada a les tradicions populars ladines. A Vigo di Fassa, hi ha la seu de l’Institut Cultural Ladío i el Museu Ladí. El territori de la llengua ladina (Ladínia) està dividit entre les províncies italianes de Belluno, Bozen (o Tirol del Sud) i Trento. Els ladins no ho tenen fàcil per mantenir la seva llengua, tal com parlo amb la senyora que porta el bar del càmping. Envoltats d’una població creixent de persones que parlen l’alemany o l’italià, costa protegir una llengua minoritària. Es tracta d’una llengua retoromànica que actualment té reconeixement social com llengua independent.

Però les boires estan presents, encara que molt lluny, afortunadament. El dia realment es presenta esplèndid, tot i que ens donarà una sorpresa al final.

Comencem a pujar pel darrera de l’Albergo Savoia, on un pal d’informació ens ho indica. Primer passarem pel costat d’una petita capella dedicada a Regina Defensionis i després arribarem al coll de Cuch. Per situar-nos en el país,... ...