Tempo  un'ora 30 minuti

Recorded luglio 2016

1,4
2,9

vicino Zwartemeer, Drenthe (Nederland)

Korte wandeling door het prachtige Bargerveen. Startpunt bij parkeerplaats aan de Hoge Weg bij Zwartemeer. Eerst gaat het over verende turfpaden door het deels onder water staande hoogveen. Je komt dan op een breder noord-zuid pad waarbij rechts nieuw natuurgebied is te vinden. Je gaat door een klaphek en komt in begraasd gebied. Bij een ouder dammetje (Hoofdwijk) ga je oostelijk en kort daarna steek je een bruggetje over en loop je verder naar het zuiden tussen veenplassen in. Bij een bosschage gaat het een stukje naar het westen waar je op een nieuw veendijkje komt en verder naar het zuiden loopt. Vlak bij de Verlengde Noordersloot zijn twee nieuwe veenplassen en ga je oostelijk door een klaphekje om vervolgens op de weg uit te komen. Je loopt dan oostelijk langs de weg tot het kruispunt met de Laardijk. Hier ga je weer noordelijk tot je rechts een pad door het bas inslaat. Dit pad slingert zicht door bos en veenplasjes tot het huisje van Uneken, waar het pad weer terug op de Laardijk komt. Op het kruispunt met de Hoofdwijk neem je een parallel turfpad westelijk van de Laardijk wat je langs diverse veenplassen terugvoert naar het startpunt.
Geen horeca onderweg. Wel is er vlakbij het startpunt bij de voormalige St. Antoniuskerk een theetuin.
Hier kom je op de Laardijk vanaf de Verlengde Noordersloot. Beide wegen zijn kaarsrecht met een fietspad er naast. Een uitzichtpuntje bevindt ten zuiden van de weg.
Hier zijn wat veenplassen gegraven die er enkele jaren geleden nog niet waren. Je loopt hier oostelijk door het klaphekje richting de weg.
Hier neem je een pad wat door het bos slingert en uiteindelijk bij het huisje van Uneken uitkomt.
Je loopt hier op verende turfpaden door het deels onder water staande hoogveen.
Hier begint een mooi turfpad parallel aan de Laardijk
Hier begint een pad met langgerekte veenplassen aan beide zijden.