Coordinate 413

Caricato 8 agosto 2019

Recorded agosto 2019

5,1

vicino Vredeveld, Drenthe (Nederland)

Begin en Eindpunt: NS station Assen

Rondje Balloërveld
Het laatste stukje van de lijn Assen Stadskanaal was erbij ingeschoten. Reden temeer om het laatste stuk in combinatie met het Balloerverld te combineren in een rondje vanuit Assen.
Als je naar het noorden loopt in Assen, dan zie je hoe de wateren hier stromen. We komen namelijk aan bij Het Kanaal, dat destijds om het noordelijk gedeelte van Assen is gegraven, waarbij er ook een haventje is aangelegd met een nieuw sluisje. Het kanaal loopt zelf verder naar het noorden en sluit aan op het Noord Willemskanaal naar Groningen. We lopen langs een onverwacht mooi pad langs het kanaal en een industrieterrein door en passeren het Deurzerdiep.
Via de Peloerweg lopen we naar het dorp Loon dat nu bij Assen hoort. Het is allemaal zeer oud, want we zitten weer op de zandrug die naar Groningen loopt en dus hunnebedden. In de aanloop naar het Balloërveld passeren we D15 aan de Heirweg richting Taarlo, opnieuw een zeer oud gehucht. De natuur is hier prachtig, we passeren het kronkelige Taarlosche Diep dat in het Drentsche Landschap ligt en komen aan de noordkant van het Balloërveld. Het was vroeger militair oefenterrein, maar je mag er tegenwoordig gewoon doorheen. De hei staat gelukkig weer wat in bloei, dat was vorig jaar (2018) wel anders. In de verte zie je de toren vanRolde liggen als baken voor de reiziger die vanGroningen daar Coevorden reisden. Dat alles is gesymboliseerd door een enorm monument “De Baak” geheten nabij Rolde. Beetje overtrokken eigenlijk wel.
We komen in Rolde met zijn twee hunebedden, de begraafplaats en de die Jacobuskerk. Als je naar Santiago de Compostela loopt moeten je deze natuurlijk wel gezien hebben.
In Rolde begint het laatste spoorstuk naar Assen. Het is als tracé nog helemaal in tact. Het is rijk aan bomen en loopt weer door het stroomgebied van het Deurzerdiep. Met een ruime boog lopen we Assen binnen en betreden het station aan de achterkant.