Coordinate 312

-6 m
4,7
9,3

vicino Uffelte, Drenthe (Nederland)

Start: Bushalte Dorpsstraat Uffelte Eind: Bushalte Schultestraat Hoogersmilde

Langs De Hoofdvaart

De tram die tussen Uffelte en Smilde liep liep natuurlijk langs de Drentse Hoofdvaart en je verwacht dat dat geen pretje is. Het goede nieuws is dat er mooie alternatieven zijn en dat het langs die vaart wel meevalt omdat aan de oostzijde het rustig lopen is.
Die vaart is eigenlijk al best oud en voor de Willemsvaarten, zeg maar. Eerst liep hier al de Smildervaart uit het begin van de 17de eeuw en in 1767 werd begonnen met deze vaart. Allemaal natuurlijk om het veen weg te krijgen. Zelfs Leeghwater heeft zich met de verbetering van het kanaal bemoeit.
Met zijn vele sluiswerken en sluiseilanden is het best een schilderachtgkanaal gebleven, waar de pleziervaart nog steeds gebruik van maakt. De bruggen worden bediend door (meestal) mannen in gele hesjes die met de auto van brug naar sluis sjezen om de bootjes door te laten.
Veel brugwachterswoningen en sluiswachterwoningen zijn omgekat tot restaurant of gewoon tot woonhuis.
We starten in Uffelte en steken gelijk door naar de Oude Vaart (die Smildervaart dus). Er langs lopen onverharde paden (voor het jagen destijds). We komen weer uit bij de Hoofdvaart en doen Dieverbrug aan. Het was hier een drukte van belang vanwege een of andere jaarmarkt en vanwege het feit dat Diever, dat iets verderop ligt, een toeristisch dorp is. Het is een echt brinkdorp en er zijn hunnebedden. Ik kom ze overigens weinig tegen, maar dat komt nog wel.
We gaan ten westen van de vaart lopen en komen door mooi coulisselandschap langs landgoed ’t Wildrijck, dat een vakantieoord blijkt te zien. Zolang je er niet naar binnengaat is het een mooi pad dat er langsloopt.
We komen opnieuw aan de vaart bij de Geeuwenbrug en ik besluit langs het oostpad te gaan. Aan de overkant loopt de N371, maar hier is het rustig.
De Hoofdvaart wordt voor een groot gedeelte geflankeerd door het lintdorp Smilde, waarbij Hoogersmilde het zuidelijke oudste dorp is. Het opvallende bouwwerk is natuurlijk het hoogste gebouw van Drenthe en zelfs Noord Nederland (302m): De TV toren Smilde. Het is ding is destijds samen met die van Lopik in de fik gevlogen (juli 2011) vanwege kortsluiting en overbelasting. Gelukkig doet ie het weer, al lag het wel ruim een jaar plat.
Tv gaat tegenwoordig via de kabel en de toren heet tegenwoordig CJ2 datatoren, waarbij een oerwoud van databeheerders zorgdragen voor de grond, toren en de apparatuur. De hoofdrolspelers zijn Alticom en KPN.

Bus stop

Voor chique koffie
Parkas

013 Wildrijck bij Diever

Vakantiepark met mooie laan ernaast
fotografia

014 Oude Groningerweg

015 Venesluis Tolweg Geeuwenbrug

Cascata

016 Venesluis

Je kunt hier NIET oversteken maar het is wel een mooi complex