Coordinate 669

Caricato 13 ottobre 2018

Recorded ottobre 2018

5,5

vicino Stroinkslanden, Overijssel (Nederland)

Start: Bushalte Hasmanslanden Enschede Eind: Treinstation Ahaus (D)
NB: Vergeet je paspoort niet.
Het is volstrekt onduidelijk met welk vervoersbewijs je vanaf Enschede naar Ahaus kunt reizen. Ik miste er een trein door. Nu blijkt er in de treinen een kaartjesautomaat te zijn, waar je voor 5,40EU terecht kunt met bankbiljetten. Noodgedwongen de route dus andersom gelopen, maar dat hoeft dus niet....

Langs Esch en A(a)
De Zuidlijn naar Ahaus werd alleen nog voor gas transport gebruikt en daarvoor voor steenkool vanuit Duitsland om de textielmachines te kunnen laten draaien. Enschede kende dus flinke overslag voorzieningen. Het is allemaal weg.
We lopen door een prachtig natuurgebied Smalenboek ten zuiden van Enschede en passeren een oeroude grensovergang.
Eenmaal in Duitsland verandert het landschap accuut naar grootschaligheid en bovengrondse telefoonmasten. Je waant eigenlijk in een uithoek van de wereld en dat is voor Duitsland natuurlijk ook zo. We lopen naar Alstatte. Het is zeer oud, maar daarvan vind je weinig terug. Er is een centrum met wat cafeetje en een grote kerk en het ligt aan de A, de bronbeek voor de Buurserbeek
We lopen door de Averesch en ontmoeten de kleine A en de Aa van Ahaus en van Althaus. Het zijn allemaal verschillende namen voor dezelfde rivier die ze in Nederland de Schipbeek noemen, die naar Deventer stroomt.
Mij ontbrak de tijd, maar loop vooral even door naar het centrum van Ahaus, waar een prachtig waterslot staat. Ahaus is van de 12de eeuw, en in 1863 is de boel volledig afgefikt. Ook hier was textiel industrie. Twente was zeker niet de enige streek wat dat betreft.
Treinen in Duitsland lijkt voor de outcast: Een rommelig station waar alles is wegbezuinigd, maar de trein gaat eens per uur….

Bus stop

004 Twistveenweg

Sito archeologico

005 Grenspaal D-NL

Er is infobord met gegevens over de oeroude grens

006 Alstatter Brook

Even naar binnen lopen

007 Brinkerhook

Fiume

008 Alstatter A

Religinė architektūra

009 Alstatte Kirschstrasse

Je kunt hier terrasje/cafeetje nemen
Ponte

010 Alte Bahnhof

Het ligt aan de spoordijk

011 K17 in Alstatte

We staan midden op de rotonde met muziekanten

012 Golfclub Ahaus

019 Fietspad langs de Nordring

Fiume

020 Ahauser Aa stroomt hier onder de Nordring

Op dit punt kun je ook de ring onderdoor!!
Train stop

021 Ahaus station

Er is cafeetje en kaartje dus in de trein te koop!! Hier is uberhaupt geen kaartjesautomaat op het station. Loop door via Banhhofstrasse voor het centrum en het prachtige waterslot.