Coordinate 971

Uploaded 16 agosto 2017

Recorded agosto 2017

6,0

vicino Achel, Flanders (Belgique)

Begin: Bushalte Kerk, Achel Eind: Bushalte Markt Valkenswaard

Grenssporen
We lopen een klein stukje actief spoor tussen Hamont en Neerpelt. Dit stukje spoor maakt deel uit van de IJzeren Rijn. Rond 1900 werd het veelvuldig gebruikt. Het spoor was het resultaat van een doorvoer verdrag dat nodig was na de onafhankelijk van België. Het project tot aanleg werd IJzeren gedoopt omdat het de verbinding moest vormen tussen Antwerpen en Mönchengladbach. Nu lopen er nog treintjes tussen Neerpelt, Hamont en Budel. Het andere spoor (Spoor 18) liep tussen Neerpelt en Eindhoven. Tot 1994 reden er nog goederentreintje en ik heb het in 1981 nog over bielzen afgelegd, nu zijn er alleen nog maar fiets- en voetpaden.
We starten in Achel, zo'n beetje het noordelijkste plaatsje van Belgisch Limburg. Het is oud en vooral omgeven door kloosters (daar komen we nog). We lopen over de Militaire Dijk richting het spoor. Die dijk was een militaire corridor (1839) voor Nederland om in Maastricht te kunnen komen en maakte deel uit van het Zonhoven verdrag met België uit 1833 toen Nederland overigens nog met de Belgen oorlog voerde
Het spoor zoveel mogelijk volgend, komen we uit bij het Kanaal Bocholt-Herentals, een van de zeven Kempische Kanalen. Dit kanaal verbindt het Albertkanaal (Herentals) met de Zuid-Willemsvaart (die loopt ook door België!) in Bocholt. De IJzeren Rijn en Spoor 18 (fietspad) komen hier samen en verenigen zich over de brug naar Neerpelt. Vanaf hier gaat het pal noord richting Valkenswaard.
Om de tocht wat af te wisselen besloten we na het "station" Achel naar de Achelse Kluis te lopen. Het is een relatief jong klooster (1686) dat dateert uit de tijd dat ook hier de katholieke eredienst was verboden. De gebouwen zijn, hoe kan het ook anders, weer van Pierre Cuijpers, terwijl de grens hier dwars over het terrein loopt.
Dachten we in een devote omgeving van gebed terecht te komen, blijkt het een toeristenoord van jewelste voor koffie/thee en bier. Je kunt vanuit hier dan ook fantastisch wandelen en fietsen. En wil je toch die rust dan moet je even omlopen naar de grote ingang van het klooster. Na een telefoontje kun je hier, als je dat echt wilt, een dagje toeven weg van het bier.
Via een boog lopen we weer terug naar het spoor naar Valkenswaard. Een prachtig pad, wat voert naar het sigarendorp waar destijds wel 60 fabriekjes gevestigd waren. Hofnar (geïnspireerd door de hofnar uit Verdi's Rigoletto) en WillemII (De stadhouder) waren uiteindelijk de grote merken. Al die fabrieken zijn gefuseerd of verdwenen.
Met zijn ruim 20,000 inwoners is Valkenswaard een regiodorp, waar de carnavalsnaam Striepersgat nog herinnert aan het verwijderen van de hoofdnerven (striepen) uit het tabaksblad.