Coordinate 964

Recorded giugno 2017

-15 m
5,7

vicino Veghel, Noord-Brabant (Nederland)

Begin: Busstation, Rembrandtlaan Veghel Eind: Bushalte, Lieshoutseweg Beek en Donk
NB: De route is "middelmatig" omdat er nogal wat ruig pad is langs de Aa.

Struinen aan de Aa
De tram die van Den Bos naar Helmond liep had zijn tracé langs de N616. Lelijk en verboden terrein voor de argeloze voetganger. Des te mooier is het om de oevers van de Aa te volgen. Maar voordat het zover is verlaten we het grote dorp Veghel om via Brabantse paden naar Erp te lopen. Hertog Jan II van Brabant gaf rond 1300 Erp al zijn eerste rechten, waar bij Erp altijd met Veghel verbonden is geweest. Het opvallendste in het langgerekte Erp is wederom de kerk. De kerk is strak en is van 1844, Kuipers heeft er na een blikseminslag een in 1896 verse toren opgezet.
We zoeken nu de oevers van de Aa op, dat is nog even ingewikkeld, want er stromen veel aan- en afvoerbeekjes aan de Aa inclusief pompen en stuwen. Het is dus echt een gekanaliseerde stroom geworden, waarbij men hard bezig is om het riviertje wat meer te laten meanderen, zoals bij Den Bosch. Hier nog even niet. Het pad langs de Aa is zo nu en dan zeer ruig, waarbij je, om niet in het riviertje te geraken, het mais of het koren in moet.
We eindigen het pad bij de Kokse Hoeve, waar je op het achtererf uitkomt van de horeca.
Vanaf hier lopen we langs de Peelsche Loop naar Gemert. Ook Gemert is van de 13de eeuw (via Jan I) en heeft lange tijd een Latijnse School gehad. Vanwege de Duitse banden mocht er in Gemert het RK-geloof worden beleden. Het is al met al een mooi plaatsje, waar het “Kasteel” wat tegenviel. Dat komt vooral omdat het volledig aan het zicht is onttrokken. Dat heb je als er een klooster van maakt (groot seminarie in 1969). Voordien woonden er allerlei adellijken en legeroficieren. Maar ja, het staat nu leeg en het enige wat we konden zien was de voorburcht (poortgebouw), waarachter de mooie tuinen en het kasteel schuilgaan.
We lopen nu westwaarts naar Beek en Donk. De tram liep over de N615, wij lopen zoveel mogelijk over brabantse onverharde weggetjes en steken de Zuid-Willemsvaart bij Beek en Donk over voor de bushalte (Lieshoutseweg (N615)).