Coordinate 923

Recorded maggio 2017

-26 m
5,4

vicino Duifhuis, Noord-Brabant (Nederland)

Begin: Bushalte Mariaheide Duifhuiozerweg Uden Eind: NS station Boxtel

Puur Spoor
Een ideale spoorlijn, dat Duits Lijntje. Het hele tracé is bijna geheel beloopbaar en zeker het laatste stuk van Uden naar Boxtel wat we gedaan hebben. Alleen de Keulse Baan bij Boxtel is onbegaanbaar, terwijl de weg verboden is voor Voetgangers.
We beginnen in Mariaheide, precies op de grens van Uden en Veghel. Een mooi spoorpad voert naar Veghel, waar de koekjeslucht je al tegemoet komt. Veghel produceert behalve veevoeder ook veel voedsel voor ons mensen. Met name de Zuid Willemsvaart heeft bijgedragen aan de werkgelegenheid. Het spoor is hier nog niet opgebroken en dat betekent dat er hier en daar over de bielzen moet worden gelopen of over een pad ernaast dat door motorcrossers wordt gebruikt en dus moeilijk beloopbaar is.
Na het kanaal lopen we redelijk mooi door de industrie van Schijndel. Net zoals Veghel behoort Schijndel tot de Meierij van Den Bosch en is het ook zeer oud (rond 1300). We passeren het hier aan de zuidkant en we komen er zeker via een ander spoor nog doorheen.
Boxtel is het eindstation van het Duits lijntje. Boxtel vormt een knooppunt tussen de wat grotere steden Den Bosch, Tilburg en Eindhoven. Met destijds viersporen en wegen was hier veel te doen. Al die plaatsen zijn van de vroege Middeleeuwen en na de reformatie achtergesteld. We passeren Kasteel Stapelen en lopen door het gelijknamige park (Let op de hekken, die zitten hier wel eens dicht).
Het spoor tussen Veghel en Boxtel is pas in 2004 opgebroken. Het blijft bijzonder dat je rond de vorige eeuwwisseling rechtstreeks van Berlijn naar Vlissingen kon reizen. WOII heeft ertoe bijgedragen dat van de lijn maar weinig overbleef. Om te lopen is ie echter ideaal. Misschien de gemeente Veghel nog maar even wachten met een fietspad, want dat het zal worden herbestemd staat natuurlijk wel vast.