Tempo in movimento  4 ore 36 minuti

Caricato 13 gennaio 2019

Recorded gennaio 2019

5,1

vicino Cercal, Setúbal (Portugal)

De Rota Vicetina is een netwerk van wandelroutes in Zuid-West Portugal. Totaal ongeveer 400km lang.
Het omvat het "Historisch pad", een "Vissersman pad" en diverse rondwandelingen.
Het beste seizoen om te lopen is van september tot juni.

De kustlijn volgend gaat de "Fishermen's Trail" over de paden die de lokale Portugezen gebruiken om op de stranden en bij de beste visplekken te komen.
Het is in totaal 120km over en langs de kliffen met veel zand onderweg en kan alleen lopend worden gedaan.

De "Historical Way" is een klassieke GR die loopt tussen de belangrijkste plaatsen en dorpen in het ruige binnenland met meerdere eeuwen geschiedenis.
Het totaal is 230km en kan zowel lopend als op een mountainbike worden gedaan.
In 2016 is de "Historische" uitgeroepen tot de beste GR in Europa.

Dit is de derde etappe van de historische Rota Vicentina.

De start/parkeerplaats is bij de begraafplaats van Cercal do Alentejo.
Het grappige bij deze begraafplaats is dat de kisten die normaal in een soort van flatgebouw met dichte voorkant geschoven zijn, hier vrolijk achter glazen deurtjes te bewonderen zijn.
Sommige keurig met een lakentje over de kist of achter een verschoten of geraffeld gordijntje.
Maar er zijn er ook die open een bloot in de zon liggen te bakken.

Deze etappe staat bekend als een bergwandeling die best iets zwaar voor de benen kan zijn
gezien de steile stukjes klimmen en het onregelmatige terrein.
Alles wordt goed gemaakt door de prachtige natuur en de fabuleuze vergezichten over de laagvlakten richting de kust vanaf de toppen van de bergen (heuvels).

Zodra we het dorp uit zijn gelopen komen we op een werkelijk prachtig parkoers en omdat wij redelijk vroeg op pad gaan is alles nog door nachtvorst bevroren wat mooie plaatjes oplevert.

Na een paar km komen we bij de eerste fontein en kapel waar tot onze verrassing gewoon warm water uit de grond komt, erg lekker bij deze kou.

We lopen verder door de bossen tot de volgende bezienswaardigheid, een "waterval", helaas zonder spektakel vandaag maar het uitzicht vanaf bovenop de waterval is mooi.

De tocht gaat verder langs diverse ruïnes van verlaten boerderijen omhoog en weer omlaag, tot het hoogtepunt, een verlaten radiotoren/brandtoren en merkpaal van het hoogste punt een paar km voor Sao Luis.

Voor deze twee bezienswaardigheden moet er wel een paar honderden meters van het hoofdpad worden heen en weer worden gelopen maar dat is het wel waard.

Sao Luis is ook een leuk plaatsje met kerk, aparte fontein en grappige ouderwetse winkeltjes.

Het waren ruim 20 prachtige kilometers.

parcheggio

Parkeerplaats Cercal do Alentejo

fotografia

Schaapjes in de kou

Alles is nog stijf bevroren door de nachtvorst.
fontana

Fontein en kapel

Tot onze verbazing is het water lekker warm.
panoramica

Uitzicht op de eerste heuveltop

Vervallen boerderij

albero

Kurkeik is net 'geschoren'

Bomen groeien door het dak

Intersezione

Hier even rechtsaf voor waterspektakel

Cascata

Waterval

Waterval. Maar door gebrek aan regen nu allen een VAL.
panoramica

Landschap met een paar schapen erin

albero

Boom wijst de weg

Nog een vervallen gebouw

Uitzicht op Vila Nova de Milfontes

Met de brug over de Mira-rivier