Tempo  8 ore 23 minuti

Recorded maggio 2015

-6 m
6,7

vicino Schiermonnikoog, Friesland (Nederland)

Leuke fietstocht langs enkele van de vele highlights op Schiermonnikoog. Ik heb deze tocht met mijn zoon gereden op een tandem, die ik op de veerdam heb gehuurd (http://www.fietsenverhuurschiermonnikoog.com/?page_id=79). Op diverse punten even afgestapt voor een korte wandeling/bezoekje (zie de waypoints).
De tocht begint op de veerdam (waypoint) en als je die af gereden bent ga je rechts langs de zeedijk naar het oosten. In de verte zie je al het uitgestrekte kweldergebied dat vrijwel tot de oostpunt van het eiland zich uitstrekt en één van de meest wilde plekken is in Nederland. Aan het eind van de dijk ga je verder over een schelpenpad richting Kobbeduinen (waypoint). Onderweg passeer je een slenk over een brug (met een hek aan slechts éen kant). Bij de Kobbeduinen kun je een korte wandeling maken naar het baken (waypoint) dat je van verre ziet staan. Buiten het broedseizoen kun je hier ook prachtig richting Willemsduin en de oostpunt van Schier lopen, maar niet tussen 15 april en 15 juli. Van de Kobbeduinen fiets je over een schelpenpad richting de strandopgang op het einde van de Prins Bernardweg, waarbij je nog twee keer een slenk over een bruggetje passeert. Bij de strandopgang bevindt zich een restaurant en vind je een prachtig breed strand. Na het strandbezoek fiets je door de duinen verder richting de strandopgang bij de Badweg (waypoint). Hier bevinden zich meerdere horeca gelegenheden en een strandrestaurant op palen. Het strand hier is ook erg breed, maar doordat er een zandbank voor de kust ligt, kwam de branding niet tot aan het strand, i.t.t. de andere strandopgang. Na dit strandbezoek fiets je naar de vuurtoren (waypoint), die je niet verder kunt bezoeken. Daarna fiets je naar de Westerplas, waar zich ook een observatiehut bevindt (waypoint). Even verder heb je een mooi uitzicht over het wad bij de bank van Banck (waypoint). Je rijdt via een smal fietspad (waypoint) het dorp in en via de Middenstreek naar het centrum (waypoint), waar zich diverse horeca gelegenheden, winkeltjes, een supermarktje, walvistanden en een beeld van de Schiere monnik. Je slingert een stukje door het dorp en komt vlak langs de oude vuurtoren, nu een watertoren (waypoint). Via fietspaden door bos en duin rijd je vervolgens langs o.a. ijsbaan en camping naar de Prins Bernardweg, waar je naar Bunker Wasserman (waypoint) rijdt. Hier heb je een mooi uitzicht over het eiland. Vanaf hier rijd je via Berkenplas (recreatieplas, waypoint) en het voetbalveld van V.V. de Monnik terug naar het dorp. Hier rijd je via de Reeweg weer uit richting zeedijk. Hier bezoek je eerst nog de Jachthaven (waypoint), om tenslotte terug te rijden naar de veerdam.
Horeca in het dorp, bij de strandopgangen, bij de jachthaven, en de Berkenplas. Fietsen kun je huren in het dorp, maar het handigst (iets duurder) is ze te huren op de veerdam.
Van ver herkenbaar baken in de Kobbeduinen. Je kunt hier naar toe wandelen vanaf de fietsenstalling bij waypoint Kobbeduinen.
Hier bevindt zich een recreatieplas met horeca.
Hier bevindt zich bunker Wasserman waarvandaan je een mooi uitzicht hebt over het eiland. De bunker Wasserman werd in 1943 gebouwd. De geplande radar op de bunker is nooit gerealiseerd. De bunker vormde een kleine schakel in de Atlantikwall.
Op deze straathoek bevinden zich twee hotels en een supermarkt. Ook vind je hier de grote walvistanden. Vlakbij staat het beeld van de Schiere Monnik. In het dorp vlakbij is veel meer horeca te vinden en enkele winkeltjes. Ook is er een bezoekerscentrum van het nationale park Schiermonnikoog in het dorp.
In 1859 kwam het eiland in handen van mr. John E. Banck. Op eigen kosten realiseerde Banck de huidige dijk, die het dorp tegen de zee beschermt en de Banckspolder creëerde. Op zijn favoriete plekje op de dijk staat een stenen bankje met uitzicht over de Waddenzee. Deze bank staat bij eilanders nog steeds bekend als de Bank van Banck.
Hier bevindt zich de jachthaven. Er is ook een restaurant.
Hier bevindt zich de fietsenstalling van waaruit je door de Kobbeduinen kunt wandelen richting het baken. Je kunt ook het pad door de kwelders richting Willemsduin nemen, maar dat kan niet in het broedseizoen tussen 15 april en 15 juli.
Hier bevindt zich de fietsenstalling, waar je naar de observatiehut aan de Westerplas kunt lopen.
Van de dijk voert dit smalle fietspad naar het dorp.
Bij deze strandopgang bevinden zich meerdere horeca gelegenheden en een strandrestaurant op palen. Het strand hier is ook erg breed, maar doordat er een zandbank voor de kust ligt, kwam de branding niet tot aan het strand.
Bij deze strandopgang bevindt zich een restaurant en vind je een prachtig breed strand.
Hier komt de veerboot uit Lauwersmeer aan, op het einde van de veerdam.
Hier staat de vuurtoren van Schiermonnikoog. Deze is niet te bezichtigen.
Dit is de oude vuurtoren van Schiermonnikoog, nu watertoren.