Tempo  un giorno 3 ore 11 minuti

Recorded novembre 2018

3,6
7,2

vicino Petrálona, Central Greece (Greece)

Άγραφα Σβόνι. Χωριό Πετράλωνα ( Σάϊκα )-Βόρεια Ράχη Σβονίου-Σβόνι 2040μ-Πετράλωνα 1701μ- Χωριό Πετράλωνα.

Ανάβαση στο Σβόνι ( ή Σβόνη ) Αγράφων, από την εντυπωσιακή βόρεια ράχη του. Η διαδρομή ξεκινά από το χωριό Πετράλωνα Ευρυτανίας ( 930μ ) με πρόσβαση από την Λίμνη Πλαστήρα. Με κατεύθυνση δυτική, ακολουθώντας αρχικά τον χωματόδρομο που οδηγεί στο οροπέδιο της Νιάλας, καταλήγουμε σε στάνη ( 1270μ ), στο κέντρο περίκλειστης κοιλάδας μεταξύ των ραχών των Σβόνι και Πετραλώνων. Στην συνέχεια, μέσω κτηνοτροφικών μονοπατιών, προσεγγίζουμε την βόρεια ράχη, σε υψόμετρο 1400μ. Η Ράχη με υψομετρική διαφορά 640μ. και ανάπτυγμα 2χλμ, ολοκληρώνεται στην κορυφή. Αρχικά παρουσιάζει διάσπαρτα δέντρα και όγκους βράχων, ενώ από υψομέτρου 1500μ και άνω, συνεχίζει σε γυμνό πεδίο, με κινήσεις περιστασιακού scramble. Η κίνηση εναλλάσσεται μεταξύ σύντομων χορταριασμένων ραμπών και μικρών βράχων, και ακολουθώντας πάντοτε την γραμμή της ράχης χωρίς αποκλίσεις, συναντά σε υψόμετρο 1850μ, στενό σημείο της. Το σημείο αυτό παρουσιάζει τεχνική δυσκολία ΙΙου με μέτρια έκθεση. Το ανάπτυγμα του περάσματος είναι 15μ περίπου, και καταλήγει σε πατάρι ανάμεσα σε βράχους. Αναλόγως με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες ή άλλους παράγοντες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέσα ασφάλισης. Αμέσως μετά το πατάρι στο τέλος του περάσματος, στρεφόμαστε στην ανατολική πλευρά της ράχης και συνεχίζουμε πεζοπορικά πλέον, μέχρι την κορυφή. Από την όμορφη κορυφή του Σβονίου ( 2040μ., υψηλότερη των Ανατολικών Αγράφων ), κατερχόμαστε της ανατολικής πλαγιάς του, ακολουθώντας αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια. Με τον τρόπο αυτό προσεγγίζουμε το Διάσελο ( 1650μ ) μεταξύ της κορυφής του Σβονίου και εκείνης των Πετραλώνων 1701μ. Η παράκαμψη για την ανάβαση στην κορυφή των τελευταίων είναι σύντομη και ευχάριστη. Από το διάσελο ακολουθούμε βόρεια πορεία σε κεντρικό κτηνοτροφικό μονοπάτι, που κατέρχεται σε όμορφο δάσος κωνοφόρων, και επιστρέφουμε στην προαναφερθείσα στάνη.
Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε σε μορφή διημέρου, με διανυκτέρευση σε αντίσκηνα σε όμορφο φυσικό μπαλκόνι πλησίον της στάνης. Το σημείο αυτό προσφέρει εντυπωσιακή θέα στις κορυφές των Πέντε Πύργων και Φλυτζανίου. Να επισημανθεί πως εάν η στάνη βρίσκεται σε χρήση κατά τους θερινούς μήνες, η διανυκτέρευση στο σημείο αυτό ενδέχεται να μην είναι εφικτή.
Νερό συναντάμε σε ρέμα 100μ ανατολικά της στάνης, με ροή όλο τον χρόνο.

Συνολική απόσταση:: 14.3 χλμ
Θετική υψομετρική: +1160μ

Επισημάνσεις:
- Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την ασφάλιση, ήταν δυο μεγάλοι ιμάντες για relais, ένας μικρότερος για το κέντρο του περάσματος, καθώς και σκοινί 30μ.
- Πληροφορίες για την διαδρομή στην Βόρεια Ράχη μπορούν να βρεθούν και στον ιστότοπο Hellaspath σε ανάρτηση του Ν.Κ.
Κατεβαίνουμε ελεύθερα την βατή ανατολική πλαγιά του Σβονίου, ακολουθώντας κτηνοτροφικά μονοπάτια στοχεύοντας το διάσελο με την κορυφή Πετράλωνα.
Όμορφο σημείο σε φυσικό μπαλκόνι με εντυπωσιακή θέα στους Πέντε Πύργους και Φλυτζάνι. Κατάλληλο σημείο για δ/ν. Η Βόρεια ράχη Σβόνης διακρίνεται επίσης. Κατά τους θερινούς μήνες εαν η στάνη χρισημοποιείται, η δ/ν στο σημείο αυτό θα είναι δύσκολη.
Διάσελο μεταξύ των κορυφών Σβόνι και Πετράλωνα, υψ. 1660μ. Κεντρικό μονοπάτι για την στάνη στα βόρεια της ράχης Σβόνης ξεκινά από εδώ. Για την κορυφή Πετράλωνα συνεχίζουμε προς τα ανατολικά, σε μονοπάτι επί της ράχης.
Διασχίζουμε ρέμα προκειμένου να βρεθούμε στην δυτική πλαγιά της ρεματιάς. At 39.16813N, 21.70646E
Ο δρόμος διασταυρώνεται. Η δυτική απόληξη οδηγεί στην Νιάλα. Η ΒΑ, στο διάσελο Πουλιού-Σβονίου. Για την Βόρεια κόψη Σβονίου συνεχίζουμε προς Νιάλα. At 39.17959N, 21.72422E
Κεντρικό κτηνοτροφικό μονοπάτι που κατηφορίζει σε δασωμένη πλατιά ράχη. Ακολουθούμε βόρεια πορεία για την Στάνη.
Κτηνοτροφικά μονοπάτια με αρκετές χαράξεις ανηφοριζουν στην πλαγιά και οδηγούν στην Βόρεια Ράχη.
Μικρός καταρράκτης εκτός μονοπατιού σε υψόμετρο 1290μ.
Το μονοπάτι εισέρχεται σε όμορφο δάσος κωνοφόρων.
Ομαλή ράχη με κτηνοτροφικό μονοπάτι που συνδέει το διάσελο με την κορυφή των Πετραλώνων.
Στενό σημείο στην Β ράχη Σβονίου με ελαφρώς εκτεθειμένο πέρασμα ΙΙου. Μικρό ανάπτυγμα 10-15 μέτρων περίπου. Προαιρετική χρήση ασφάλισης. At 39.16125N, 21.70274E
Σημείο με πατάρι μεταξύ βράχων. Συνεχίζουμε για 5 μέτρα επί της ράχης, και αμέσως περνάμε στην ανατολική της πλευρά. Συνεχίζουμε πεζοπορικά πλέον, για την κορυφή.
Κορυφή Πετράλωνα 1701μ, υψομετρικός στύλος. At 39.16289N, 21.71296E
Πλατεία στο χωριό Πετράλωνα ή Σάϊκα δίπλα από την εκκλησία Αγ. Τριάδα. Υψ. 940μ. Χώρος στάθμευσης.
To πεδίο από υψομέτρου 1880μ και άνω είναι καθαρά πεζοπορικό μέχρι την κορυφή. Ακολουθούμε προφανή νότια πορεία μέχρι την κορυφή. At 39.16084N, 21.70312E
Ο δρόμος διασχίζει ρέμα με ροή όλο το χρόνο. At 39.17034N, 21.70710E
Σημείο όπου υπήρξε ευρεία κατολίσθηση της πλαγιάς. Ο χωματόδρομος ήταν ανοικτός ( Νοε. 2018 ). At 39.17916N, 21.71087E
Σημείο της ράχης με διάσπαρτους όγκους βράχων και περιστασιακά δέντρα.
Συνεχίζουμε σε γυμνή πλέον ράχη.
Συνεχίζουμε στην ράχη με ελαφρώς πιο απότομη κλίση.
Από το ύψος αυτό και ψηλότερα συνεχίζουμε επί της ράχης με περιστασιακό scramble.
Σημείο στην Β ράχη Σβονίου. Περιστασιακό scramble. Εντοπίζουμε τις βέλτιστες διόδους σε ράμπες και βράχια. Παραμένουμε παντοτε κοντά η πάνω στην γραμμή της ράχης.
Σημείο στο άνω τμήμα της βόρειας ράχης Σβονίου. Πεζοπορικά συνεχίζουμε με βόρεια προφανή κατεύθυνση μέχρι την κορυφή.
Εύκολη σύντομη ανάβαση στην δυτική πλαγιά της κορυφής των Πετραλώνων.
Εκτενής στάνη σε περίκλειστο οροπέδιο σε υψόμετρο 1270μ. Την κυκλώνουμε από τα βόρεια και συνεχίζουμε σε κτηνοτροφικό μονοπάτι αποφεύγοντας τα καγκέλια του δρόμου.
Το μονοπάτι καταλήγει σε στροφή του χωματόδρομου ελαφρώς ψηλότερα της στάνης. At 39.16920N, 21.70661E
Σβόνι ή Σβόνη, 2040μ. Η ψηλότερη κορυφή των Ανατολικών Αγράφων. Υψομετρικός στύλος. At 39.15705N, 21.70352E
Φτάνουμε στην Βόρεια Ράχη Σβόνιου σε υψόμετρο 1410μ. Ο χωματόδρομος περνά από το σημείο αυτό. Συνεχίζουμε επί της ράχης χωρίς εμφανές μονοπάτι. At 39.17303N, 21.70175E